الثلاثاء، 18 مارس 2008


ذاكرة مصّور :المخرج أكرم الصفدي
فيلم لصور ثابتة
تشكر ادارة الموقع الفنان أكرم صفدي لتفضله بتزويدنا ببعض المعلومات عن مشروعه الذي اوجد لنفسه مكانا (او ربما خيمة ! كما هي عادة الفلسطينين !!) في المساحة بين الفوتوغراف والفيلم . لنطلع معا على تجربة اكرم - (النص ادناه باللغتين : العربية والانجليزية ، بالتناوب)القدس ذهابا و اياباذاكرة مصور عرضا تتآلف فيه مجموعات فريدة من الصور الثابتة على الشاشة الكبيرة مع الكلمه و الموسيقى و الغناء الحي ضمن نسيج سرد تتعدد فيه القصص.مدة العرض:44 دقيقة تأليف-اخراج-انتاج- مونتاجاكرم صفديتأليف موسيقيحبيب شحادة حناغناءريم تلحمي كمانسرور صليباملخصاكرم صفدى مصور فوتوغرافى من القدس. اقام المعارض الفوتوغرافيه فى العديد من البلدان استمرت على مدار سنوات ثم اصبح صانع افلام. تراكمت صور جديده بعد اخر عرض للصور فى ايطاليا. عائدا الى القدس يجمع اكرم الصور الفوتوغرافيه التى التقطها بالأسود و الابيض بين ايطاليا و فلسطين و يحولها الى صور رقميه. مرة اخرى يقرر اكرم استعادةالصور هاويا كما بدأ، بعيدا عن الأحتراف يحاول اعادة تصفيفها من جديد كما يريد،يتخيلها لعبة "ليجو". تنتمى الصور الى عدةمجموعات تختلف فى الموضوع، تختلف فى المكان، تختلف فى الزمان بين الحاضر و الماضى. مستعرضا مئات الصور يعيد اكرم بناء لحظات و مواقف مر بها، يستعيد شخصيات التقاها، يتتبع اثار قصه جديده. تتعدد القصص و تتحول فى المكان و الزمان الآني من خلال الصور الرقميه التى تظهر على شاشة الكمبوتر. الجمال، القسوه، البحث عن نجوم جدد، احداث الشارع ، مشاهد الحياة الصامته، كلها تتشابك و تتوسع فى سلسله من حلقات السرد المتصله. مدخل تمر الصور مع الكلمات على الشاشة الكبيره منسوجه مع الموسيقى و الغناء الحي ضمن علاقة سرد. تتشابك معا تقنيات من اشكال فنيه متعدده. يتراوح النص المكتوب بين الدراما، المفارقه و الاستحضار الشاعرى الانسانى. يتنافس الجمال فى الصور مع القسوه الكامنه فيها. هذا العمل هو عباره عن لغه سرد بديله فى تكوين القصه و فى نفس الوقت اعداد شاعرى لمواقف و لحظات اصليه التقطها اكرم. Jerusalem Back and ForthPhotographer’s Recollection A performance where a unique and original combination of still images running on a big screen stitched with words, life music, songs and storytelling that diverges to many mini narratives.Show duration: http://www.44.min/ Written&produced&directed&edited by Akram SafadiMusic composerHabib Shehadeh HannaSingerReem TalhamiViolinSrur Saliba“ …the artist Akram Safadi surprises us with his unique perception for things in favor of the hidden , marginal, and unexpected.It will be hard to classify the work within any established genre or form . is it a mere slide show on a wide screen? Is it an experimental film ? is a personal narration or a collective one ? is it a poetic text accompanied with audio visual elements ? is a textual analysis of a visual discourse or the other way around ?.In fact it is all these things together . it walks at the verge between all these forms and fields without allowing itself to get totally indulged in any of them . I can claim that it is a new work at the Palestinian artistic arena not only in the way of presentation, but also in its perception and esthetical statement . it is a case biased to the heroism of the margin and memory , a confrontation with the shadows, in which the artist unload part of his personal memory to our collective one . Thus, he becomes lighter and we grow richer . As we share his attention to those heroes and appreciate their heroism we learn to widen our perception of life “. Mahmoud abu-hashhashSynopsisAkram Safadi is a Palestinian and a photographer from Jerusalem. He made many exhibitions continued for many years, then he became a film maker. New photographs accumulated after his last exhibition in Italy.Back Jerusalem he collects his black and white photographs that he captures between Italy and Palestine, he transfers them to digital images. Once again, Akram decides to recapture his images–as if he started- like an amateur, distant from profession he tries to rearrange them subjectively, he imagines it like a ‘LEGO” game. The images are part of many collections, different in theme, different in place, different in time between the present and the past. Reviewing hundreds of black and white photographs, , Akram inquires new stories to tell, revives events and personalities that he came across. Through the actual times and places, through the digital images on the computer screen Akram’s small tales interweave, unfold and his story always diverges. Beauty, hard life, searching new stars, still life views and street events, all are expanding in an interrelated episodic chain.Approach Single photographs are running on the big screen stitched with words, life music and songs within a narrative linkage. Techniques of different forms of art are mingled together. The written dialogue is a blend of drama, irony, and poetic evocation. The beauty of the image competes with its harsh concealed contents.This is an alternative narrative language in storytelling, at the same time, a lyric elaboration of authentic moments that Akram have captured. Author’s note Ruthless, pitiless, ironic, poetic, beauty as a primitive need, all these senses are inherent in the details of our daily battle for survival, they are surviving as well in me, and each thrusts to compose the image of my live and to impose appearances in front of my fleeting glimpses.. This is how my hidden individual instinctive energy fights constantly to recapture the symmetry of my human soul each time I am heading further for a new photo.Technical needs for the show 4. 2 microphones (in case needed)

ليست هناك تعليقات: